אופנה בת קיימא ממקורות אחראיים

קיימות ומעגליות הן שתי מילות המפתח החשובות כיום, רק שצברו יותר כוח מאז שהמגפה פגעה בנו בשנה שעברה. מחקר מקרה זה שנערך על מותג אופנה מקיים מבוסס אלבד – Let's Save As – מראה כיצד המותג עוסק במקור אתי וייצור בר-קיימא על ידי הפיכת שאריות שהושלכו ממפעלים למוצרים ייחודיים חדשים.

תעשיית האופנה נחשבת לתורמת השנייה לבזבוז העולמי. 

ייצור בלתי-בר-קיימא, ניצול משאבים, בזבוז חומרי ודרכים לא מוסריות לטיפול בעבודה הם חלק מהפרקטיקות הלא רצויות שאחריהם תעשיית הבגדים / אופנה. עם זאת, בתקופה האחרונה הצרכנים נעשו מודעים יותר לנזקים הסביבתיים והחברתיים שנגרמו על ידי ניצול יתר של משאבים על ידי תעשיית האופנה, שהשפיעו ישירות על החלטת הרכישה שלהם וגרמו להם לפנות לאופנה בת קיימא. הצורך בשעה של יצרני בגדים ומעצבים הוא לאשר שיטות קיימא ולהציל את כדור הארץ על ידי צמצום פסולת טקסטיל וזיהום. מותגים בינלאומיים שונים ומעצבים עצמאיים הפכו את הקיימות ואת האופנה האתית לחלק מרכזי בפעולתם.

לפי הערכות, 10 אחוז מהאנרגיה של הודו נצרכת על ידי יצרני הלבשה שמובילה להגדלת טביעת הרגל הפחמנית בהשוואה למגזרים אחרים.

למרות שעדיין ייקח זמן רב להפחית את הזיהום הנגרם כתוצאה מתעשיית הבגדים, יצרני בגדים הודים רבים החלו לאכוף שיטות קיימא בשרשרת האספקה ​​שלהם. מעצבים, יזמים ומותגים הודים עובדים על מושגים כמו 3R: Reduce, Recycle, Reuse. בעזרת הרעיונות החדשניים הם מחליפים את המודל הייניארי המסורתי של הייצור במודל כלכלה מעגלית.

מחקר מקרה זה כולל מותג אופנה בר קיימא מבוסס-אלבד, Let's Save As, שהוקם על ידי המכון הלאומי לטכנולוגיית אופנה באוניברסיטת בובנשוואר אנשיקה ידב בספטמבר 2020. מותג זה מוכר את מוצריו באמצעות פלטפורמה מקוונת משלו. זה עובד על מושגי הקיימות של מחזור בד, שימוש חוזר ואפס בזבוז ויוצר מוצרים ייחודיים ומשתלמים על ידי עדיפות לשיטות ידידותיות לסביבה לאורך כל תהליך הייצור.

המותג מתמקד במהדורות מוגבלות ולא בייצור המוני. 

הוא מכוון לאנשים בקבוצת הגילאים 18-27, שהם אחראיים חברתית, המחויבים לשמירה על אמא אדמה ודואגים לאיכות וגם לקיימות. קטגוריות המוצרים שלהם כוללות בגדי נשים, בגדי גברים, כלי בית ואביזרים העשויים משאריות בד שנותרו.

מודל הפסולת האפסית ממזער פסולת או מנצל אותה כבר משלב העיצוב של הבגד.

אמנם בתרחיש מעשי, אי אפשר להשיג אפס בזבוז, אך תמיד ניתן למזער ייצור פסולת. תוך התחשבות בכך, המותג משתמש בכל פיסות בד או קצה כדי ליצור עיצובים חדשים עם רעיונות חדשניים. מאחר שהמודל מתחיל במקורות אחראיים – יש שימוש בפסולת מפעל, בחומרים פגומים קיימים מהשוק, בפיסות בד ישנות וכו' והפיכתם לעיצובים חדשים או טובים יותר. יש שימוש אפילו בבדים עם פגמים קלים על ידי תיקון או הסרת הנזק.

מגפת ה- COVID-19 גרמה לסגירה רבה של מפעלים בשנה שעברה, אשר זרקו מוצרים רבים כפגומים או כ"פסולת". המותג ניצל את ההזדמנות והשתמש במוצרים לא רצויים אלה כדי לייצר מהם מוצרים חדשים על ידי הסרת החלקים הפגומים או דפוסים שונים. שאריות החומרים שימשו לייצור אביזרים כמו תיקים, עגילים, חגורות וסינרים; שאריות החוטים או חלקים קטנים אחרים שימשו עוד כמילוי של מזרן וכריות. המותג הפחית את השימוש בעור ובמתכות באופן משמעותי על ידי ייצור חגורות כפתורים.

כדי להפחית את בזבוז הבד, המותג ייצר דפוסי התאמה כלליים שיכולים להתאים למגוון גדול של צרכנים. אך שוב, לא כל צרכן אוהב את הנוחות של הבגד. אז זהו אתגר גדול שעומד בפני המותג.

גורמים שונים תורמים לכך שאופנה בת קיימא יקרה יותר מאופנה מהירה

שימוש במוצרים ידידותיים לסביבה, שכר הוגן לעובדים, החמצה אתית, שקיפות וכו' הם חלק מהם. אז קשה למותגים בר קיימא להציע מוצרים במחיר נמוך במדינה כמו הודו. תוך לקיחת מחיר משתלם כפרמטר מרכזי, המותג מתמקד בייצור מוצרים בני קיימא במחירים סבירים. טווח המחירים של מוצרים נע בין 500 ₪ ל 3500 ₪. במקום ייצור יתר, המיקוד הוא לייצר 'מספיק' כדי שיוכל למכור כל מוצר ויהיה לו בזבוז מינימלי. ההליך מקבל חשיבות רבה יותר מאשר העיצוב. על ידי ייצור מוצרים בני קיימא שהם הטרנד הנוכחי, Let's Save As מתכוון להפיץ מודעות בקרב אנשים שיש להם אורח חיים בר קיימא.

המותג מדגיש את תנאי העבודה האתיים. 

הוא מבטיח כי הבגדים שלו ידידותיים לסביבה וידידותיים לאנשים ומדגיש זאת בכך שהוא מאפשר זמן סביר לעובדיה להשלים משימה ספציפית. כך היא מגייסת עובדים במשרה חלקית או פרילנסרים. מכיוון שמדובר במותג אופנה איטי, אין לחץ על העובדים לעבוד בפרק זמן מסוים.

מותגי אופנה קטנים בר-קיימא בהודו כמו Let's Save As פועלים בצורה אתית בכך שהם מקפידים על כדור הארץ ומוסיפים ערך מבחינת היתרונות החברתיים והסביבתיים. הם עושים כמיטב יכולתם כדי להפחית את עקבות הפחמן, להועיל לעובדים באופן ישיר ולייצר מוצרים בר קיימא וייחודים בעת ובעונה אחת.